Wykład zawiera podstawowe treści o układzie pasożyt-żywiciel  na poziomie molekularnym, komórkowym, organizmów i populacji. Pasożyty omawiane należą do pierwotniaków, helmintów i ektopasożytów   Omówiona jest  swoistość reakcji wobec stadiów rozwojowych pasożytów w  bezkręgowcach i kręgowcach. Główne zagadnienia to: znaczenie immunogenności dla adaptacji pasożyta w żywicielu i zamknięcia cyklu rozwojowego pasożytów; molekularna i immunologiczna ucieczka pasożytów; modulacja reakcji układu odpornościowego żywiciela; odpowiedź immunologiczna w kolejnych fazach inwazji (przeciwpasożytnicza odporność wrodzona, odporność nabyta i hamowanie odpowiedzi immunologicznej w inwazji chronicznej); mechanizmy usuwania pasożytów z przewodu pokarmowego, alergie pochodzenia pasożytniczego, autoimmunoagresja wzbudzona przez pasożyty, oraz  immunobiologia inwazji wywołanych przez patogeny przenoszone przez stawonogi

Na ćwiczeniach z Immunoparazytologii studenci poznają morfologię i cykle rozwojowe pierwotniaków Acanthamoeba sp., Babesia microti oraz nicieni pasożytniczych: Heligmosmoides polygyrus bakeri i Trichinella spiralis. W tym celu prowadzą hodowlę pasożytów; uczą się rozpoznawania poszczególnych form rozwojowych ze szczególnym uwzględnieniem stadium inwazyjnego; poznają etapy odpowiedzi przeciwpasożytniczej w kolejnych fazach zarażenia. Oznaczają poziom reakcji wrodzonej i nabytej: współczynnik pobudzenia narządów limfatycznych, leukocytozę i eozynofilię w krwi, aktywność eozynofilów mierzoną poziomem peroksydazy eozynofilowej (EPO). Przeprowadzają test proliferacji komórek krezkowych węzłów limfatycznych. Oznaczają poziom tlenku azotu w hodowli makrofagów, poziom degranulacji komórek tucznych jamy otrzewnowej. Poznają testy immunoenzymatyczne i oznaczają poziom przeciwciał klasy IgG w surowicy. Poznają metodykę otrzymywania i analizy molekularnej białek antygenów somatycznych i wydalniczo-wydzielniczych nicieni.

Zajęcia odbywają się zdalnie i w laboratorium (forma hybrydowa). Wykład i część teoretyczna do ćwiczeń jest przekazywana zdalnie. Raz w miesiącu studenci spotykają się w laboratorium, celem wykonania ćwiczeń. W tych dniach studenci odsłuchją wykłady, do których mają dostęp on line.

Studenci są zobowiązani do przedstawienia prezentacji na wybrany temat na podstawie publikacji dostarczonej przez prowadzącego.